Opname van de vernielde verkeersbrug. Om de Duitse opmars op te houden werd de verkeersbrug over de IJssel bij het Katerveer bij Zwolle op vrijdag 10 mei 1940 om 5.40 uur door de Nederlandse genie opgeblazen. De oeververbinding was pas in januari 1943 hersteld. Tot die tijd moesten boten en een pontveer worden ingezet om mensen en vervoermiddelen over te zetten.5/1940, 1940{D1EB58E1-DB55-44BE-B2E5-FF701238E835}
Opname gemaakt op de vroege ochtend van op zaterdag 14 april 1945 door de Duitsers tijdens hun terugtocht opgeblazen verkeersbrug over de IJssel bij Zwolle. Op de achtergrond is de baileybrug te zien, die na de bevrijding door het Canadese leger werd gebouwd als tijdelijke vervanging van de verkeersbrug. Deze Maple Leaf Brug was met een lengte van 741 meter de langste baileybrug op het Europese va...1945, 1945{6AB19F0A-E0D0-40A6-ABBD-B41959A14FB3}
Opname van de opgeblazen verkeersbrug over de IJssel, deze was vernield door de Duitsers tijdens hun terugtocht in de vroege ochtend van zaterdag 14 april 1945, om zo te proberen de opmars van de geallieerden op te houden. De herstelde oeververbinding kon op 4 oktober 1947 worden heropend.4/1945, 1945{5BA358F8-A082-4FEA-B945-F513CF65A50D}
Opname van de opgeblazen verkeersbrug over de IJssel, deze was vernield door de Duitsers tijdens hun terugtocht in de vroege ochtend van zaterdag 14 april 1945, om zo te proberen de opmars van de geallieerden op te houden. De herstelde oeververbinding kon op 4 oktober 1947 worden heropend.4/1945, 1945{6A823EAD-8E61-4204-A779-8BFB0432120C}
Opname van de vernielde verkeersbrug. Om de Duitse opmars op te houden werd de verkeersbrug over de IJssel bij het Katerveer bij Zwolle op vrijdag 10 mei 1940 om 5.40 uur door de Nederlandse genie opgeblazen. De oeververbinding was pas in januari 1943 weer hersteld. Tot die tijd moesten boten en een pontveer worden ingezet om mensen en vervoermiddelen over te zetten.5/1940, 1940{F5A44A1E-AAF7-4D12-BBD0-BC5833F28102}
Opname van de vernielde verkeersbrug. Om de Duitse opmars op te houden werd de verkeersbrug over de IJssel bij het Katerveer bij Zwolle op vrijdag 10 mei 1940 om 5.40 uur door de Nederlandse genie opgeblazen. De oeververbinding was pas in januari 1943 weer hersteld. Tot die tijd moesten boten en een pontveer worden ingezet om mensen en vervoermiddelen over te zetten. Op de opname is te zien dat er...5/1940, 1940{391CEFAD-CD9F-4E7C-B1D9-8408C610C5ED}
Opname van de vernielde verkeersbrug. Om de Duitse opmars op te houden werd de verkeersbrug over de IJssel bij het Katerveer bij Zwolle op vrijdag 10 mei 1940 om 5.40 uur door de Nederlandse genie opgeblazen. De oeververbinding was pas in januari 1943 weer hersteld. Tot die tijd moesten boten en een pontveer worden ingezet om mensen en vervoermiddelen over te zetten.5/1940, 1940{FE9BE799-F4EB-4858-BF4A-BEC89A3568C8}
De nieuwe Katerveerbrug over de IJssel bij Zwolle vervangt de oude Baileybrug, door de Canadezen tijdens de bevrijding in 1945 gebouwd.Deze smalle Baileybrug, de langste van zijn soort in Europa, had alleen eenrichtingsverkeer met als gevolg lange rijen auto's aan beide kanten van de oeververbinding. Minister van Verkeer ir. H. Vos verricht, onder het toeziend oog van veel publ...3/10/1947, 1947{1269CEB5-38CC-4384-B3DD-09639F475394}
Of je de IJssel nu met de stroom mee volgt of tegen de stroom in, ter hoogte van Zwolle stuit je op een drietal stoere overbruggingen. De noordelijkste is het minst spectaculair, een efficiënte doch gezichtloze voortzetting van de A28, voor het wegverkeer absoluut onmisbaar, maar helaas nogal onooglijk. De derde is nu de knalrode Hanzeboog, zeer eigentijds en voor het treinverkeer al even onmisbaar als die autobrug voor het wegtransport. Wat je er niet aan afziet, is de oorspronkelijke vorm van die spoorbrug, de gietijzeren degelijkheid van de negentiende eeuw. Tussen die twee bruggen ligt de ...
pagina 6 van 6Historische Vereniging Avereest
pagina 7 van 12Historische Vereniging Avereest